Z powrotem do źródeł
Na początku link do książki inżyniera Andreasa Eppa
http://de.scribd.com/doc/36670480/Epp-Andr...ugscheiben-2002
-
Nie chcę kopiować i wklejać tutaj zdjęć które do mnie nie należą , więc niech pozostaną w książce a ja podam numer strony i o których zdjęciach mowa.
Andreass Epp był jednym z konstruktorów nazistowskich dysków, podczas pokazów lotów helikoptera "Focke-Achgelis FW61" w 1936r., naszedł go wtedy pomysł żeby wreszcie zabrać się na poważnie za to co go od dzieciństwa interesowało, latające dyski.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W 1939r. plan dysku był gotowy, dwa lata póżniej nadający się do lotów model który został przekazany generałowi Udet. Ten dysk był testowany przez generała Dr. Walter R. Dornberger, szefa bazy doświadczalnej raket w Peenemünde, pozytywne wnioski stanowiły dalsze zalecenie. 13 lat po wojnie a dokładnie 4 września 1958r. Dornberger jeszcze raz poświadczył że otrzymał ów model.
Szkic dysku znajduje się w książce na stronie 79 lub stronie scribd 73
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Schriever, jeden z inżynierów którzy mieli zadanie zbudować pierwsze dyski w zakładach skody w Pradze (oddział Letov) zmienił trochę plan Eppa co było przyczyną nieprzewidzianych problemów z niewyważeniem, poprzez skrócenie śmigeł wyeliminowano problem i w lutym 1945r. dysk wykonał pierwszy próbny lot.
Dysk Schrievera znajduje się w książce na stronie 82 lub stronie scribd 76
------------------------------------------------------------------------------------------------
Zdjęcia które wykonał główny konstruktor ,Andreas Epp. Między pierwszym a drugim zdjęciem minęło tyle czasu ile potrzeba by zmienić film aparacie foto.. Trzeciego zdjęcia nie zdążył wykonać, dysk zniknął za górą. Zdjęcia wykonano w lutym 1945r. w Tatrach Wysokich, według Andreasa Epp są to jedyne znane mu orginalne zdjęcia
Dziwna kratkowana struktura na zdjęciu powstała podczas ucieczki i przechowywaniu zdjęć w ....skarpetce
Zdjęcia na stronie 98 , 99, na stronie 100 jest powiększenie ....Scribd 92, 93 , 94
----------------------------------------------------------------------------------------------
Parę info.
Materiały do budowy dysków dostarczały firmy:
--Junkers, zakład w Oschleben, Bernburg
--Wilhelm Gustloff, Weimar
--Skoda, Praga
Części zamienne:
l/III - Finow LZA, Eberswalde (Inżynier. Karl Rüdiger)
Części zamienne do silników:
Luftzeugamt (Ritter v. Greim), Kölleder przy Erfurcie (Zapasowy-JUMO 211 fb)
Sztab doradców i ekspertów składał się z :
Inż. Grohmann (PFL Adlershof)
Inż. Otto i Bernhardt Bräutigam z Berlin-Tempelhof
v. Lössei, Docent der Ingenieurschule Weimar
Konstruktor Günther (Flugzeugwerke Heinkel)
Inż. Wulf (Arado-Werke, Brandenburg/Warnemünde)
Dipl.-Inż. Lippisch (Messerschmitt, Augsburg)
Dipl. Inż Sigmund David
Prof. Winder von der TH Braunschweig
Inż Otto Lange (RLM Berlin, Abt. LEI und GL4
Piloci Holm, Irmler, Kaiser i Lange
oraz główny konstruktor Kalkert z "Gothaer" fabryki wagonów.
Pilotem testowym był Inż. Rudolf Schriever
Pod koniec wojny gdy wojska ruskie stały u bram Pragi zniszczono dokumentację oraz dyski i cały materiał, Epp pisze że słyszał że podobno coś zostało zabrane przez ruskich.
Po wojnie Epp miał jeszcze w tajemnicy bawił się modelem "Diskus 1954" za co trafił do więzienia
Szkic na stronie 119 , scribd 113
----------------------------------------------------------------------------------
Póżniej go ulepszył, nowa nazwa to "Omega-Diskus 1958"
zdjęcia na stronie 125, scribd 19
-----------------------------------------------------
Wgląd w wręg modelu
zdjęcie na stronie 127, scribd 121
----------------------------------------------------
Dokumenty otrzymane w urzędzie patentowym
Strona 149, scribd 143
--------------------------
Co też bardzo ciekawe, pewien francuski konstruktor Rene Conzinet , tak jak Epp posiadał obsesję na pukcie latających dysków, jego zdjęcia spodków można zobaczyć na str. 121 , scribd 115.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Tak samo jak Epp. Silnikami jego były szybkie wirniki. To także jak widać w ewolucji spodków Eppa zaczął on od wielkich śmigeł obracających się w obudowie pierścienia a póżniej przeszedł na kilka wirników.
System napędowy nie miał nic wspólnego z techniką obcych ras a tylko nowoczesnymi silnikami odrzutowymi i tzw
efektem Coandy.
Szkic na str.123 , scribd 117 pokazuje jak dysk miał się wznosić do góry, wirniki zasysają z góry powietrze gdzie tworzy się częściowa próżnia jednocześnie sprężone powietrze odpycha spodek od ziemi.
Francuza usiłowano podobno trzy razy zgładzić, nie wiadomo kto miał za tym stać, ????. W grudniu1956r. w gazetach pisano że, Rene Couzinet i jego żona popełnili samobójstwo.
Andreas Epp zmarł w 1997r. , w wieku 83 lat, kilka lat przed śmiercią udało mu się zainteresować swoim "Omega-dyskiem" pewną grupę ludzi, jednak skończyło się tylko na rozmowach, nikt nie był na tyle ciekawy by sfinansować budowę dużego prototypu.....