Wczoraj oglądałam film dokumentalny o sytuacji moralnej, ekonomicznej i duchowej mieszkańców Haiti po zeszłorocznym okrutnym trzęsieniu ziemi. Straszne co tam się dzieje. Nie było wprawdzie wzmianki o rytuałach voodoo, ale uwagę zwróciłam na pewne symbole. Zajrzałam do wikipedii i trochę znalazłam n.t. rytuałów voodoo. Ja osobiście nie wierzę, że tego rodzaju magia może mieć wpływ na konkretnego człowieka, ale może się mylę, może jest inaczej? Wklejam ze źródła wiki, co o tym myślicie
oodoo (inne formy
Vodun (
Benin); również
Vodoun (
kreolski),
Sevi Lwa) jest
synkretyczną religią afroamerykańską wyznawaną głównie w
Haiti i na południu
USA. Podstawę voodoo stanowią rdzenne wierzenia ludów zachodnioafrykańskich (szczególnie
Joruba,
Kongo,
Fulanie) wraz z elementami religii
katolickiej i
spirytyzmu. Wykrystalizowała się ona na
Haiti wraz ze sprowadzeniem w
XVII./
XVIII w.
niewolników z
Afryki, którym próbowano narzucać katolicyzm. Niewolnicy nie odrzucili swoich rdzennych wierzeń łącząc je z nową religią. W voodoo istnieje wprawdzie wiara w
Bon Dieu (jednego Boga), nie oddaje mu się jednak czci (koncepcja
deus otiosus). Istotny jest za to kult wielu miejscowych i afrykańskich
loa (
duchów/
bogów), uważanych za tożsame z katolickimi świętymi. Te, które pochodzą z Afryki, nazywane są
Rada Loa (z
Dahomeju) lub
Wangol Loa (z
Angoli); te zaś, które objawiły się na Haiti, nazywane są
Petro Loa. Słowo "voodoo" wywodzi się z języka plemienia
Fulanów i oznacza
duch. Wyznawcy voodoo uprawiają także
kult przodków oraz czynnie włączają do swego panteonu ludzi zasłużonych dla narodu lub lokalnej społeczności.
Podstawą kultu są "rytuały
opętania". Ważną rolę odgrywają w nich bębny, za pomocą których wygrywa się skomplikowane
polirytmie. Dzięki nim uczestnicy wchodzą w
trans, podczas którego loa opanowują jedną lub więcej osób. W języku wyznawców mówi się wtedy, że "loa ujeżdża swojego konia". Osoby te zostały zazwyczaj wcześniej inicjowane w kult lub posiadają specyficzne predyspozycje do wejścia w trans.
Houngan (kapłan-
szaman) lub
mambo (kapłanka-szamanka), posiadają wielką wiedzę na temat życia loa i sposobów kontaktowania się z nimi. Są oni także centralnymi punktami
socyete (wspólnoty wiernych) w Voodoo, bez których nie mogą się toczyć rytuały. Każdy z loa posiada swój własny odrębny
symbol (
veve), malowany kredą na ziemi przed rozpoczęciem obrzędu. Poniżej, od lewej do prawej symbole loa:
Damballah,
Legba,
Maman Brigitte i
Ogoun.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Voodoo
tu jest całość